Testamenttilahjoitus TLY:lle

Tekemällä testamentin voit varmistaa, että sinulle tärkeitä asioita toteutetaan myös poismenosi jälkeen. TLY edistää varsinaissuomalaisen linnuston suojelua ja lintuharrastusta. Tekemällä testamenttilahjoituksen yhdistykselle autat meitä turvaamaan lintujen elinolosuhteita niin, että tulevatkin sukupolvet voivat niistä nauttia.

Koska TLY on yleishyödyllinen toimija, emme maksa veroa saamistamme testamenttilahjoituksista. Voimme käyttää testamenttaamasi varat täysimääräisesti lintujen ja luonnon suojeluun ja lintuharrastuksen edistämiseen. Yksittäisen lahjoituksen ei tarvitse olla suuri, vaan pienetkin summat auttavat meitä edistämään sinulle tärkeitä asioita.

Testamentin tekeminen ei ole koskaan liian aikaista. Ilman testamenttia omaisuutesi jaetaan perimysjärjestyksessä. Jos sinulla ei ole perillisiä, omaisuutesi luovutetaan valtiolle. Testamentin tekeminen ei ole monimutkaista, mutta se kannattaa laatia huolellisesti, jotta tahtosi tulee kuulluksi. Tämän tekstin alla on ohjeita testamentin laatimiseen.

Lisätietoja TLY:lle tehtävistä testamenttilahjoituksista antaa yhdistyksen puheenjohtaja:

puheenjohtaja (ät) tly.fi

Ohjeita testamentin laadintaan:

• Testamentin voi tehdä milloin vain. Valmis, allekirjoitettu ja kahden todistajan oikeaksi todistama testamentti on voimassa, ellei sitä erikseen mitätöi tai korvaa uudella testamentilla.
  • Testamentissa voi määrätä TLY:lle koko omaisuuden, jonkin osuuden omaisuudesta tai nimetyn osan siitä. Lahjoitus voi siten olla esimerkiksi asunto-osake, jokin pienikin rahasumma tai jokin osuus (esimerkiksi 1/8) kuolinpesän omaisuudesta.
  • Testamenttilahjoituksen voi halutessaan tarkentaa TLY:n tiettyyn toimintaan (esimerkiksi Jurmon lintuasemalle), mutta se ei ole välttämätöntä.
  • Testamentissa on hyvä mainita yhdistyksen virallinen nimi: Turun Lintutieteellinen Yhdistys ry ja PRH:n yhdistysrekisteritunnus 91.857.
  • Perusmuotoisen testamenttipohjan saat tarvittaessa meiltä. Jos haluat muistaa TLY:tä testamentissasi, mutta perintötilanne on perustapausta monimutkaisempi, voi TLY ohjata sinut ammattitaitoisen lakimiehen luokse.
  • Testamentista on hyvä kertoa läheisille ihmisille, ja siitä voi halutessaan ilmoittaa myös TLY:lle. Se ei ole kuitenkaan välttämätöntä. Testamentti tulee säilyttää turvallisessa paikassa, kuten asianhoitajalla tai pankin tallelokerossa.