Liity Ukuliverkkoon

TLY ylläpitää kaikille avointa sähköpostilistaa Ukuliverkkoa. Ukuliverkossa voi keskustella kaikesta lintuihin tai lintuharrastukseen liittyvästä kuten havainnoista, harrastusvälineistä, linnustonsuojelusta, lintujen määrittämisestä jne. Keskustelun ulkopuolelle on kuitenkin rajattu kesyt häkkilinnut ja siipikarja.

Ukuliverkkoa  käytetään TLY:n järjestämistä tapahtumista tiedottamiseen. Ukuliverkossa voi ilmoittaa myös muiden tahojen järjestämistä lintuihin ja muuhun luontoon ja luontoharrastukseen liittyvistä tapahtumista. Ukuliverkkoon ilmoitetut lintuhavainnot eivät ohjaudu yhdistyksen havaintotietokantaan, vaan ne on ilmoitettava Tiira-lintutietopalveluun.

Liittyminen
Ukuliverkkoon liitytään lähettämällä sähköpostiviesti osoitteeseen ukuliverkko-subscribe@yahoogroups.com. Viestin sisällöllä ei ole väliä, se voi olla tyhjä. Viestin lähettämisen jälkeen liittyjä saa viestin, jonka otsikko on "Please confirm your request to join ukuliverkko". Liittyjän tulee varmistaakseen liittymisensä vastata tähän viestiin sähköpostiohjelman Vastaa- tai Reply-toiminnolla. Vasta varmistusviestiin vastaamisen jälkeen Ukuliverkko on käytettävissä.

Eroaminen
Ukuliverkosta erotaan lähettämällä sähköpostiviesti osoitteeseen ukuliverkko-unsubscribe@yahoogroups.com. Sen jälkeen toimitaan samoin kuin liityttäessä eli vastataan saatuun varmistusviestiin. Eroilmoitus pitää lähettää siitä osoitteesta joka halutaan poistaa Ukuliverkosta. Eroamis- ja liittymisosoitteet löytyvät myös jokaisen Ukuliverkon viestin lopusta.

Viestien lähettäminen Ukuliverkkoon
Ukuliverkkoon tarkoitetut viestit lähetetään osoitteeseen ukuliverkko (ät) yahoogroups.com. Lähetettävien viestien suositellaan olevan lyhyitä. Pitkissä keskusteluketjuissa on huomaavaista poistaa vastausviestistä siihen kertyneet vanhat viestit niiltä osin kun ne eivät liity omaan viestiisi. Keskustelu Ukuliverkossa tapahtuu omalla nimellä.

Osoitteenmuutos
Jos sähköpostiosoitteesi muuttuu, lähetä eroilmoitus vanhasta osoitteestasi ja liittymisilmoitus uudesta. Moderaattorit eivät voi tehdä osoitteenmuutoksia, vaan jokaisen on tehtävä se itse.

Ukuliverkon kotisivut
Ukuliverkkoa voi seurata ja sen keskusteluihin osallistua myös Ukuliverkon kotisivujen kautta. Sivujen osoite on pets.groups.yahoo.com/group/ukuliverkko. Kotisivuilta löytyvät kaikki Ukuliverkkoon lähetetyt viestit aina vuoden 2000 helmikuusta lähtien. Sivuilla voi tehdä hakuja vanhoista viesteistä ja erilaisia mm. viestien ulkonäköön liittyviä valintoja. Ukuliverkon käyttö kotisivujen kautta edellyttää kirjautumista Yahoogroupsin käyttäjäksi.

Ongelmia?
Ukuliverkkoon voi lähettää viestejä vain sähköpostiosoitteesta jolla on liitytty Ukuliverkkoon. Jos viestisi ei mene perille, tarkista, oletko lähettänyt viestin oikeasta osoitteesta, etkä esimerkiksi jonkun samassa taloudessa asuvan Ukuliverkkoon kuulumattoman osoitteesta.

Jos Ukuliverkko ei pysty toimittamaan viestejä johonkin osoitteeseen, tilaaja joutuu ns. bouncing-listalle ja viestien lähettäminen hänelle lopetetaan. Yleisin syy bouncing-listalle joutumiseen on tilaajan sähköpostilaatikon täyttyminen. Myös jotkin roskapostisuodattimet saattavat estää Ukuliverkon viestien perille menon. Ukuliverkon moderaattorit seuraavat bouncing-listaa ja tarvittaessa lähettävät sille joutuneille englanninkielisen tiedustelun, johon vastaamalla tilaaja saa Ukuliverkon jälleen toimimaan. Jos epäilet joutuneesi bouncing-listalle, eikä tiedusteluviestiä kuulu, ota yhteyttä moderaattoreihin.

Muista netiketti!

Tiedustelut moderaattoreilta hannu.allonen (ät) fimnet.fi tai karlund.jari (ät) gmail.com