Jurmon lintuasema

Asumistasoltaan ja varustukseltaan Suomen parhaaksi kehuttu lintuasema sijaitsee Saaristomeren eteläreunalla, Paraisten (Korppoon) Jurmon saaressa. Hiekkaisen ja somerikkoisen maaperän takia sekä maisema että kasvillisuus ovat omaleimaiset. Tämä houkuttelee saarelle ja sitä ympäröiville vesialueille monipuolisen linnuston.

Julkisen liikenteen piiriin kuuluva yhteysalus m/s Eivor kulkee Paraisten Pärnäisten ja Jurmon välillä useimpina viikonpäivinä. Viikonloppuretki perjantai-illasta sunnuntai-iltapäivään on mahdollinen. Paluumatkapäivänä tulee soittaa alukselle Eivorin lähtiessä Utöstä, jotta se poikkeaa Jurmossa. Pärnäisten ja Turun välillä kulkee Korppoon ja Houtskarin linja-autoja yhteysaluksen aikatauluihin sopien.

Lintuasemakäyttöön suunniteltu 50 neliömetrin hirsitalo on valmistunut vuonna 2002. Asemalla on sähkö ja peruslämpö (noin +10 astetta). Asumislämpö hankitaan puuta polttamalla. Keittiössä on jääkaappi, kaasuhella, mikroaaltouuni sekä tarpeelliset keittiökapistukset ja ruokailuvälineet. Sauna sijaitsee asemarakennuksessa.

Jousipatjoin pehmustettuja petipaikkoja peittoineen ja tyynyineen on seitsemälle miehittäjälle. Lakanat ja tyynyliina pitää tuoda mukanaan.

Asema on perustettu vuonna 1962. Jo toiminnan alkupuolelta asti on hoidettu tiettyjä vakioituja laskentoja. Nykyään pakollisia ovat 1.3.–15.11. välisenä aikana kaksituntinen aamumuuton tarkkailu saaren lähes korkeimmalla kohdalla sekä saaren parhaat kahlaaja- ja vesilinturannat kiertävä länsireitti. Länsireitti sijaitsee Saaristomeren kansallispuiston rajoitusosassa, jonne 1.4.–31.7. pääsee erikoisluvalla 1–3 lintuaseman miehittäjää laskemaan reitin. Mikäli resursseja riittää, lasketaan saaren itäpään parhailla alueilla kiertävä itäreitti. Pakollisten vakioiden jälkeen, talvikaudella koko päivän, retkeily on vapaata.

Jurmon lintuasemallla koottua aineistoa on käytetty useissa tutkimuksissa. Viime vuosien maineikkain julkaisu lienee Suomen rengastusatlas. Lisätietoa löytyy osiosta "julkaisuluettelo".

Aseman varaukset ja tiedustelut:  jurmo (ät) tly.fi

Asemamaksu kattaa oleskelun kestosta riippumatta kalenterivuoden.

Vuoden 2017 asemamaksut ovat:

TLY:n jäsen 24 €

TLY:n jäsenen mukana majoittuva 10 vuotta täyttänyt perheenjäsen 24 €

Muu miehittäjä 36 €

Jurmon asemamaksusta on vapautettu

TLY:n nuorisojäsen

TLY:n jäsenen mukana majoittuva alle 10-vuotias perheenjäsen

Aseman ainaismaksun rakennushankkeen yhteydessä suorittanut

Asemamaksu suoritetaan

tilille FI58 2341 1800 0045 35, saaja: Turun Lintutieteellinen Yhdistys r.y. Viestikenttään: omaetunimi omasukunimi    Jurmo   maksettava vuosi

Asemanhoitaja Jorma Hellstén, 040 562 8890

Asemanhoitaja, rengastusvastaava Kim Kuntze 050 343 2181