Kevätretki Tarttoon

Aika: 5.-8.5.2016
Paikka: Lähtö Turun tuomiokirkolta

Tarton maakunnan mittavat tulvapellot ja kosteikot keräävät keväisin kymmeniätuhansia hanhia. Tundrahanhien päämuuttoreitti kulkeekin keväisin juuri Kaakkois-Viron yli. Laajat tulvat vetävät puoleensa myös kahlaajia, tiiroja sekä petolintuja. Vapun aikaan paikalle ovat jo saapuneet mustatiirat, pussitiaiset, lampiviklot ja sitruunavästäräkit. Heinäkurppien soidin on kosteilla rantaniityillä parhaimmillaan alkanut. Kaakkois-Viro on tunnettu myös soistaan, retkellä käydään Alam-Pedjassa joka on 25 000 hehtaarin laajuudellaan yksi Viron suurimmista suojelualueista. Hyvällä onnella saatetaan siellä havaita metso jos toinenkin.

Menopäivänä retkeilemme iltapäivällä Tallinnan ympäristössä, mm. Paljassaaressa. Keilajoelta yritämme löytää paikalla pesivän virtavästäräkin. Illaksi siirrymme Tarttoon kuuntelemaan heinäkurppien soidinta. Perjantaista eteenpäin retkeilemme pääosin Ilmatsalun ja Aardlan seudun lintupaikoilla sekä Alam-Pedjassa. Tammitikan käymme hakemassa Tarton kaupungin hautausmaalta. Retki tulee olemaan vastaavantyyppinen kuin Tringan retki 2015: http://www.tringa.fi/2015/08/tringan-vappuretki-tarttoon-30-4-3-5-2015/

Retken maksimiosallistujamäärä on 25 henkilöä. Mukaan mahtuu vielä viisi henkilöä (6.4.)! Ilmoittautumisen yhteydessä ilmoita syntymäaika, ruoka-ainerajoitteet ja puhelinnumero sekä huonetoveritoive. Huom! Retki on vain jäsenille.

Oppaana: Roland Vösa

Lähtöpaikka ja retkiaika: Lähtöpaikka ja retkiaika: lähtö torstaina 5.5. Turun Tuomiokirkon edestä aamulla. Paluu sunnuntaina 8.5. Tallinnasta Tallink Superstarilla klo 19:30. Turussa ollaan noin klo 23.00.

Retken hinta on alustavasti noin 300 e, sisältäen laivaliput, majoituksen, kuljetukset, saunan ja aamiaiset sekä päivälliset.

Ilmoittautuminen: vosa_roland(at)hotmail.com