Oppaat

Seuraavat henkilöt toimivat TLY:n retkien ja opastusten oppaina:

Raimo Hyvönen

"Oma kiinnostukseni lintuihin alkoi, kun sain kymmenvuotiaana kummitädiltäni joululahjaksi K. E. Kivirikon Suomen Linnut -kirjan. Kiinnostus jatkui, kun osallistuin Turun Lyseon luontokerho Tähtimön toimintaan jopa puheenjohtajana. Retkeilimme kaikilla Turun ympäristön lintupaikoilla, ja jonkinlaisena huippusaavutuksenani retkeilyn saralla voitaneen pitää, kun luokkatoverini kanssa pyöräilimme Turusta Liminganlahdelle. Nykyisin retkeilen pääasiassa kesämökkini ympäristössä Yläneellä. Rengastan myös lintuja sekä Yläneellä että Ruissalossa. Retkioppaana olen toiminut muutaman vuoden, ja eläkeläisenä olen melko vapaa opastamaan missä ja milloin vain."

Arto Kalliola

"Olen notkunut lintujen kanssa jo kymmeniä vuosia ja yli kymmenen vuotta olen myös riehunut opettamassa ja opastamassa muitakin. Minulta saa kysellä varsinaisten opastusten ulkopuolellakin, ja lähetellä kuvia tunnistettavaksi. Vastaan jos osaan! Varsin usein olen rääkännyt kavereita apuna, jos en itse ole ollut varma. Näin aion menetellä jatkossakin. Puuhan pitää olla hauskaa myös oppaille. Lintukävelyt ovat todistaneet, että kyllä ne voivat olla jopa riemukkaita. Vanhoillekin parroille!"

Petri Laine

"Kun -79 tuttu biologian opettaja kysäisi, että kiinnostaako osallistua koulun luontokerhon toimintaan, en tiennyt, että koko elämäni olisi saanut uuden suunnan. Olen rahastonhoitajana ja lehden päätoimittajana tutustunut yhdistyksen toimintaan. Nykyään harrastukseni yhdistyspuoli tulee esille Ruissalon lintukävelyiden muodossa. Hienoin harrastushetkeni lienee osuminen keskelle allien ja mustalintujen päämuuttoa Porkkalanniemellä 80-luvun alkupuolella. Kaikkein hienointa on olla toukokuisena aamuna Paimionlahdella. Koleaan aamuun sekoittuu hyvän termospullokahvin tuoksu ja lintujen keskeytymätön äänimaailma. Vaikka olenkin "bongannut" useita elämänpinnoja, on uuden löytäminen - sponde - aina se "jokin". Nautin eniten "staijaamisesta" muuttokalliolla. Pinnoja on Suomesta reilut 300 ja kotikunnastani, Paimiosta, lähes 250."

Rauno Laine

Raunoa voi kutsua vanhaksi retkikonkariksi. Retkien vetäminen jatkuu edelleen, etenkin nykyisen asuinpaikan Uudenkaupungin luontokohteissa. Rauno opastaa muun muassa lintutorneissa sekä vetää myös paikallisen ympäristöyhdistyksen retkiä. Hän on myös TLY:n retkikummi. Pääkohteena retkillä ovat linnut, mutta muitakin luonnon ihmeitä toki havainnoidaan. Mottona se, että hyvä opas ja retkien vetäjä uskaltaa laittaa peliin myös oman persoonallisuutensa. Kuitenkaan viisampaa ei saa koskaan esittää kuin on.

Mikko Oivukka

"Kiinnostukseni lintuihin alkoi jo lapsena koulun luontokerhosta. Ilmeisesti aktiivisen kerhotoiminnan ansiosta meillä oli Kaarinassa niin paljon linnuista kiinnostuneita nuoria, että myöhemmin jatkoimme lintukerhossa nimeltä Kaarinan NMKY. Kun harrastukseni vakavoitui 1990-luvun alussa lähdin mukaan TLY:n toimintaan. Aluksi olin mukana nuorisojaostossa ja myöhemmin yhdistyksen hallituksessa. Nykyään toimin yhdistyksen jäsenlehden Ukulin päätoimittaja sekä retkikummina. Minulle on aina ollut hyvin tärkeää olla mukana jakamassa luontokokemuksia lapsille, joten en koskaan kieltäydy koulujen ja muiden lapsiryhmien opastuspyynnöistä. Ensimmäisen kerran vedin lintukerhoa lapsille jo 16-vuotiaana. Tällä hetkellä olen mukana vetämässä retkiä (metsätreffit) lapsiperheille yhteistyössä Kaarinan MLL:n kanssa. Yhdistyksen opastetuilla linturetkillä minut tapaa useimmin Katariinanlaaksossa tai lintutorniopastuksissa Järvelän kosteikolla. Todennäköisesti aktiivisen toiminnan ansiosta lasten parissa sain kunnian vuonna 2015 olla yhdistyksen neljäs retkikummi, jolle myönnettiin BirdLifen Vuoden Retkikummi –titteli. Omilla retkilläni suuntaan tällä hetkellä pääasiassa perheen kanssa lähiretkille Kaarinaan tai Ruissaloon sekä ulkomaille Eurooppaan tai Väli-Amerikkaan. Nähdään retkillä!"

Roland Vösa

"Lintuharrastus on alun perin lähtenyt käyntiin lintujen piirtämisestä ja maalaamisesta. Nykyään rengastan aktiivisesti, pääasiassa Ruissalon lintuparatiisissa ja lintuasemilla. Useimmat retkikohteet sijaitsevat joko saaristossa tai arktisilla seuduilla. Erityisesti Porkkalan saaristossa olen seurannut saaristolintujen elämää jo lähes viidentoista vuoden ajan. TLY:n retkiä olen vetänyt vuodesta 2013. Aiemmin toimin Tringan retkivastaavana vuosina 2012‒2014, ja edelleen vedän muutamia Tringan retkiä, etupäässä ulkomaille."

Hannu Allonen

Matti Eloranta