Kemiönsaari, Dragsfjärd, Lövö

Lövön kallio on perinteinen muutonhavainnointipaikka Kemiönsaarella. Kyseessä on korkeahko kallioalue, josta on 360 asteen näkyvyys. Paikalta näkyy osa Gullkrona fjärdiä, Bengtskärin majakan katto, Hiittinen, Hangon kaupunki ja sataman nosturit, osa Raaseporia, Västanfjärdin kirkon torni ja Taalintehdas. Kasvava puusto on kuitenkin viime aikoina alkanut hieman haitata näkyvyyttä.

Paikalla on retkeilty lähinnä muuttoaikoina. Keväällä voi muuttaa hyvin pikkulintuja, petolintuja ja kurkia. Toisinaan keväällä pikkulintumuutto käynnistyy ensin varhain aamulla, laantuu sitten vähitellen ja kiihtyy jälleen noin neljän tunnin kuluttua auringonnoususta. Tämä voisi kertoa siitä, että kyseiset linnut ovat levähtäneet Virossa ennen pohjoiseen meren yli suuntaamistaan. Sopivilla tuulilla paikka soveltuu myös kurkimuuton seurantaan. Arktika-aikaan voi nähdä korkealla muuttavia kuikkalintuja tai kummaltakin puolelta ohittavia hanhiparvia. Syksyllä pikkulintumuutossa esiintyy etelään päin menijöiden lisäksi varsinkin aamupäivisin myös pohjoista kohti suuntautuvaa liikehdintää. Nämä ovat todennäköisesti Hankoniemeltä saapuvia, rannikkolinjaa seuraavia lintuja. Parhaimmillaan lintujen päiväsummat ovat huikeat: yli 10 000 kurkea, peippolintuja yli 40 000, petolintuja yli 600 sekä reilut 1000 metsäkirvistä ja muitakin hyönteissyöjiä yhteensä yli tuhat. Harvinaisuuksista mainittakoon käärme- ja pikkukotka, isokihu sekä viitatiainen. ”Useammin” havaittuja harvinaisuuksia ovat sepelrastas, tunturikiuru ja haarahaukka.

Pohjakartta: © Maanmittauslaitos 2017

Kulkuohjeet: Kemiön keskustasta, teiden 181 ja 183 risteyksestä jatketaan länteen kohti Taalintehdasta. 18,2 km jälkeen käännytään oikealle Kirkonkyläntielle (tie 1830). 8,1 km ajomatkan jälkeen käännytään oikealle Kasnäsintielle (tienviitta: ”Kasnäs 13"). Tätä ajetaan noin 7 km. Sillan toisella puolella on pieni levennys, johon mahtuu pari autoa. Havainnointipaikalle päästäkseen tulee kiivetä ylös kalliolle. Kalliolle kiipeäminen on jokseenkin vaivalloista, eikä sinne johda selkeää polkua. Toiseen kohtaan kallion päälle pääsee myös kävelemällä tietä pitkin, joka tulee vastaan kun Kasnäsintietä on ajettu 6,4 km. Autoa pysäköidessäsi muista huolehtia siitä, että muu liikenne mahtuu ohittamaan.

(Tekstin luonnostelu: Henrik Lindholm)