Työskentely

Työskentelyrutiinit

Kevät-, kesä- ja syysaikaan 1.3.–15.11. asemalla kerätään aineistoa kolmella vakioidulla havainnointimenetelmällä, jotka ovat aamuvakio sekä länsi- ja itäreitti. Lisäksi rutiineihin kuuluu vakiorengastus 20.3.–10.6. ja 15.8.–15.11. välisenä aikana.

Aamuvakio on kahden tunnin mittainen muutonseurantajakso, joka alkaa auringonnousun aikaan. Aamuvakion aikana kirjataan ylös kaikki muuttavat linnut varttitunnin jaksoissa. Aamuvakio suoritetaan aina, mikäli sakea sumu tai kova sade ei sitä estä. Jos asemalla on vain rengastaja, aamuvakion saa jättää väliin vakiorengastuksen suorittaakseen.

Länsireitti on Jurmon tärkein vakioitu havaintojenkeruumuoto, ja se suoritetaan aina säästä riippumatta. Rengastus ei ole syy jättää reittiä laskematta, vaan rengastajan ollessa ainoana miehittäjänä tulee verkot sulkea esimerkiksi illalla ja käydä silloin kiertämässä reitti. Reitin kulku on esitetty asemalta löytyvillä kartoilla.

Itäreitti tuottaa arvokasta tietoa monista länsireitillä harvalukuisista lajeista, esimerkiksi useista varpuslintulajeista. Reitin laskeminen ei ole pakollista mutta toivottavaa, mikäli resursseja riittää. Reitin kulku on esitetty asemalta löytyvillä kartoilla.

Vakiorengastuksesta on tarkat ohjeet sivulla "Jurmon rengastusohjeet".

Asemalomakkeelle eritellään eri vakiohavainnoinneissa havaitut lintumäärät. Lomakkeella on sarakkeet aamuvakiota, muita muuttavia, länsi- ja itäreittiä, rengastuksia, kontrolleja ja muita paikallisia varten. Kaikki havainnot tallennetaan joka päivä myös Tiiraan aseman tunnuksilla samalla tarkkuudella kuin lomakkeelle. Lomakkeen sarakkeet kirjataan omille riveilleen, joille merkitään kullekin oma tilansa: aamuvakio, m, W-reitti, E-reitti, reng, kontr, p. Tiiraan tallentamisesta on aseman ilmoitustaululla tarkat ohjeet.

Muuten retkeily on vapaata rajoitukset huomioiden. On kuitenkin tärkeää havainnoida saari muutenkin mahdollisimman kattavasti. Kaikkien lajien määristä on kyettävä esittämään laskettu tai mahdollisimman tarkkaan arvioitu määrä havaituista yksilöistä, myös mm. vesi- ja lokkilinnuista.

Talvella varsinaisia vakiohavainnointivelvoitteita ei ole, mutta tällöin on syytä kiertää koko saari, vähintään länsiosa. Erityisesti on tarkastettava saarta ympäröivät vesialueet (etenkin eteläpuolella), joille kerääntyy merkittäviä määriä vesilintuja.

Kuvitteellinen päivä lintuasemalla

Kännykkä kilkattaa aamuyöllä Jurmon lintuasemalla. Rengastaja kiskoo vaatteet päälle ja poistuu pimeyteen, aukaisemaan lintuverkot pyyntikuntoon. Jonkin ajan päästä kuuluu uusi herätys. Liian lyhyeksi jääneen unen jälkeen myös miehittäjät alkavat kampeutua pois jousipatjoilta.

Porukka mussuttaa aamupalaa, kuka mitäkin. Vaatteita ängetään ylle. Ensin lämmintä, päällimmäiseksi tuulenpitävää. Rengastaja käväisee aamupalalla ja miehittäjät könyävät männikön läpi aamuvakioon harjun korkeimmalle kohdalle. Joku muistaa ottaa mukaan kansion, jossa tyhjä muuttolomake huutaa havaintoja.

Kaksituntinen aamuvakio vajuu vähitellen. Havaintoja muuttavista linnuista kertyy lomakkeelle vartti kerrallaan. On kylmä. Joku pikkurari piristää. Muuttoa on tänään sen verran, että yksi miehittäjä päättää jatkaa muutonseurantaa vakion jälkeen. Muut häipyvät asemalle välitankkaukseen. Rengastaja huhkii verkoillaan.

Lintuja lännestä itään

Evästelyn jälkeen kolme ornia lähtee länteen. Etelärannan Sorgen tutkitaan mennessä. Koko keikka länsireitteineen vie tänään yli viisi tuntia. Joku oli älynnyt ottaa mukaan evästä, muilla on asemalle päästyä kiljuva nälkä. Kolesteroleja ei lasketa, kun joukko korvaa kalorivajetta.

Mäelle staijaamaan jäänyt on muuton hiivuttua käynyt tankkaamassa ja lähtenyt sitten itään. Mennessä hän on kolunnut Lepikon. Myös itäreitti tulee lasketuksi.

Rengastaja laittaa verkot rullalle puolen päivän jälkeen, kun lintujen saanti loppuu. Nälkä on hänelläkin. Vatsantäytön jälkeen pulttaaja paarustaa sängylle paikkaamaan univajetta.

Arkirutiineja

Nokosten lisäksi on vielä yhtä sun toista puuhaa ennen iltaa. Joku hakee vettä, toinen polttopuita. Tiskatakin pitää. Koko porukka päättää vielä mennä tarkkailemaan, josko iltamuuttoa olisi ihailtavaksi asti.

Maapallo kierähtää kätkien auringon taivaanrannan taa. Pöllöistä ei tänään ole toivoa. Kopla kerääntyy sisätiloihin. Laitetaan kahvia, ruokaa, rapsauttaapa joku juomatölkinkin auki.

Aamuvakion kirjanpitäjä on laskenut lajeittaiset lukumäärät, rengastaja kirjannut omat tietonsa, reittien laskijat täyttäneet asianomaiset sarakkeet. Asemalomake levitetään pöydälle. Alkaa iltahuuto.

Havaintohuutokauppa

Kirjuri huutaa listalta lajin kerrallaan. Porukalla kootaan lomakkeelle tiedot, montako yksilöä on nähty tai kuultu. Ensin lomakkeelle valmiiksi painetut tavalliset, sitten mahdolliset harvinaisemmat lisälajit. Ihmetellään, onko jossakin nähty tirppa sama kuin jossain muualla nähty.

Jokainen miehittäjä piirtää oman nimensä kohdalle viivaa, mitkä aikajaksot on ollut ulkona havainnoimassa. Kulkureitit piirretään kartalle. Näin saadaan kirjatuksi paitsi lintujen määrä, myös se, millä työmäärällä ne on havaittu.

Joku jaksaa raapustaa tekstiä aseman huulikirjaan. Jos ei muuta, niin hiukan tietoja päivän säästä sekä sykähdyttävimmät havaitut lintumäärät ja lajit. Sääennusteiden perusteella arvioidaan seuraavan päivän lintumahdollisuuksia. Tosin ei kauan. On unen aika.