Tunnelmia suotalkoista 2014

10.9.2014

kansallispuisto kiittää

Yksitoista talkoolaista patosi lauantaina 6.9.  Vaskijärven luonnonpuistoon 1950-luvulla kaivettuja ojia. Tavoitteena oli sekä tarkastaa vuoden ikäisten patojen kunto että rakentaa uusia virtausesteitä Kaukosuon vesitalouden palauttamiseksi ojitusta edeltävään tilaan. Vesi oli vuodessa noussut tavoitteiden mukaisesti jopa niin paljon, että paria patoa jouduttiin vähän leventämään ja korottamaan. Lisäksi talkooporukka rakensi kolme uutta patoa. Sää suosi, hiki tuli, muutama lintuhavainto tehtiin, eväitä nautittiin ja tarinoitiin. Työtä nopeutti kun huomattiin, että suoturvetta voi irrottaa moottorisahalla sahanterän siitä kärsimättä.
Ennallistamistalkoot jatkuivat sunnuntaina Uudenkaupungin Liesluodossa. Mukana oli tällä kertaa seitsemän talkoolaista. Tavoitteena oli saada vesi pysymään lehdossa ja nevalaikuilla, mikä vaati vanhan ojan täyttämistä. Tavoitteeseen päästiin ja Selkämeren kansallispuisto kiittää.

Metsähallitus toivoo, että talkootoimintaa jatketaan tulevina vuosina. Kohteita kuulemma riittää ja linnusto hyötyy.